CZAS MOSINY
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Ziemi Mosińskiej

Kalendarz wydarzeń

Data: 2011-05-23 
Drukuj PDF Wyślij link

Modernizacja linii kolejowej E-59 Wrocław-Poznań na odcinku Czempiń-Poznań

Wojewoda Wielkopolski zawiadamia o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji polegającej na modernizacji linii kolejowej E-59 Wrocław - Poznań na odcinku Czempiń - Poznań od km 131,080 do km 163,400.
Ww. inwestycja wymaga przejęcia nieruchomości lub ich części, w związku z czym sporządzono mapy z projektami podziału nieruchomości przeznaczonych na ten cel. Sprawa dotyczy wielu właścicieli działek.

 

   obwieszczenie.pdf
Na podstawie art. 90 ust. 6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”

folder_E59_Wroclaw_-_Poznan.pdf

mapka Niwka/Mosina-Arkusz7.pdf
mapka Mosina z przejazdami kolejowymi na Targowej, Sowinieckiej i Śremskiej Arkusz6.pdf

przejazdy kolejowej - ul. Targowa i ul. Sowiniecka


przejazd na ul Śremskiej

mapka Mosina/Krosno?Nowinki -Arkusz5.pdf
mapka Nowinki/Pecna/Iłowiec-Arkusz4.pdf


Linię kolejową na odcinku Wrocław – Poznań zbudowano w 1856 roku. To jeden z najintensywniej eksploatowanych odcinków polskich linii kolejowych w sieci PKP PLK SA, będący częścią linii kolejowej E59 na trasie Międzylesie – Wrocław – Poznań – Szczecin – Świnoujście, a także fragment transeuropejskiego korytarza transportowego na osi północ – południe.
Projekt ten jest pierwszym etapem kompleksowej modernizacji linii kolejowej na odcinku
Wrocław – Poznań (łącznie 162 km). Dzięki niej zostaną zaprojektowane rozwiązania przebudowy linii polegające na dostosowaniu jej parametrów do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich, a także zastosowane rozwiązania dotyczące układu geometryczneg torów, obiektów inżynieryjnych oraz rozstawu słupów trakcyjnych umożliwiających wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System – ERTMS). System ten pozwoli maszyniście kontrolować jazdę pociągiem przy bardzo dużych prędkościach, dzięki czemu będzie można wprowadzić na linię pociągi poruszające się bezpiecznie z prędkością 200 km/h. Projekt został zrealizowany. Ze środków Funduszu Spójności współfinansowano 85 % jego wartości.


Gazeta Wyborcza 20.04.2005 r tak pisała: "Z Poznania do Wrocławia pociągiem w 75 minut?

To możliwe, skoro po modernizacji linii E59, którą planują PKP Polskie Linie Kolejowe, wagony będą sunąć z prędkością 160 km na godzinę.

Trasa z Poznania do Wrocławia będzie drugą linią kolejową prowadzącą przez Wielkopolskę, która zostanie wyremontowana. Pierwszą była E20 wiodąca w kierunku Berlina. O fundusze europejskie na modernizację linii E59 na odcinku z Poznania do Wrocławia PKP Polskie Linie Kolejowe starały się już cztery lata temu.
Modernizacja 180-kilometrowej trasy powinna rozpocząć się w 2008 r. i potrwa trzy lata. - Optymalny byłby dla nas termin zakończenia w 2010 r. - mówi Bogdan Bresch, wicedyrektor poznańskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe. Przebudowa rozpocznie się od Wrocławia. Jako pierwszy zostanie wyremontowany odcinek do Rawicza, a drugi - odcinek z Rawicza do Poznania.

Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością nawet 160 km na godzinę (towarowe - do 120 km/h). Zwiększy się także liczba pociągów pokonujących tę trasę, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Konstrukcja torowiska będzie tak stabilna, że po jej ułożeniu tor powinien pracować bez większych remontów nawet przez 40 lat. Warstwa ochronna pod torami i ich szlifowanie zmniejszy też hałas przejeżdżających pociągów o 15 decybeli.

Co nowego?
Na stacjach powstaną nowoczesne elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Między Rawiczem i Poznaniem powstaną dwa centralne punkty sterowania: w Lesznie i Poznaniu. Takie centra będą nastawiały wszystkie rozjazdy i semafory. - Wprowadzenie automatycznych urządzeń zwiększy bezpieczeństwo ruchu, wykluczy też błędną decyzję operatora - zapewnia wicedyrektor PLK w Poznaniu.

Nowe będą wszystkie rozjazdy, semafory, perony, wiaty peronowe i dojścia do peronów. Na stacjach powstaną podziemne przejścia dla pasażerów, a na przystankach osobowych - nowe przejazdy. Perony będą umożliwiały poruszanie się na nich osobom niepełnosprawnym.
- Nie stać nas na budowanie wszędzie skrzyżowań dwupoziomowych, ale w szczególnych miejscach myślimy o wiaduktach, na przykład w Rawiczu - mówi Bresch. Na innych przejazdach (których ze względów bezpieczeństwa będzie mniej niż obecnie) sygnalizacja i rogatki lub półrogatki będą automatycznie sterowane, przez pociąg. Gdy lokomotywa wjedzie na tzw. kontakt szynowy, to rogatki automatycznie się zamkną. Dopiero ich całkowite zamknięcie umożliwi nastawienie semafora na "wolną drogę". Dodatkowo przed każdym przejazdem ustawione zostaną tarcze ostrzegawcze, które poinformują maszynistę o tym, czy rogatki działają prawidłowo. Gdy maszynista otrzyma sygnał, że coś jest nie tak, musi zwolnić do prędkości 20 km/h. - A taka prędkość spowoduje, że maszynista zawsze zdąży się zatrzymać przed przejazdem. Możemy się pochwalić, na przykładzie trasy E20, że na takich przejazdach nie było jeszcze wypadku - dodaje Bresch.

Dla zwierząt i uszu

Planowane są także dwa przejścia dla zwierząt: górą na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego i dołem pod Żmigrodem (dla żab). W kilku miejscach pojawią się ekrany akustyczne, niektóre mogą być nawet przezroczyste.
W trakcie remontu linia E59 będzie jak czynny zakład pracy. Ruch pociągów będzie się odbywał normalnie, tylko po jednym torze, jedynie rozkład jazdy zostanie dostosowany do prac. - Chcemy jednak, by pasażer nie odczuł tej przebudowy - przekonuje Bresch.
Koszt modernizacji linii E59 na odcinku z Poznania do Wrocławia nie jest jeszcze dokładnie ustalony, ale może wynieść ok. 700 mln euro. Środki będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Spójności. Aby inwestycja mogła się rozpocząć, musi zostać podpisane memorandum finansowe. Dopiero ono określi całkowity koszt remontu"
Jak widać inwestycja ta jest mocno już spóźniona. Jak potocza się jej dalsze losy? Czy Mosina od 154 lat związana z tym szlakiem kolejowym (tyle czasu minęło już od momentu zbudowania linii kolejowej Poznań-Wrocław) teraz dzięki szybkiej kolei straci czy zyska?


Komentarze



skoro
2011-11-30 22:11:43
A co z pomysłem zlikwidowania przejazdów w ciągu ulic Sowinieckiej i Targowej? Podobno ma zostać zbudowany wiadukt w ciągu ulicy Śremskiej. Tyle plotek a jak wygląda rzeczywistość?
Jacek
2011-05-31 13:12:20
Zastanawiam się kiedy ta przebudowa dojdzie do skutku. Powinna się już skończyć ale jeszcze się nawet nie zaczęła. Tak potrzebne są sprawne przejazdy przez tory kolejowej. Magistrala E59 jest mocno uczęszczana - To dobrze kolej zarabia a my się bogacimy. Tylko kolej nam utrudnia komunikacje w mieście.
wiórecki
2011-05-30 13:12:22
Jeżdżę i Roverem i rowerem, ale Mosinę omijam wielkim łukiem. Pewno pan Tomasz ma rację, że o rowerzystach się nie myśli za wiele. Z tym betonem - to był oczywiście żart. Zapomniałem tylko, że nie wszyscy w Mosinie mają poczucie humoru.
Marcin
2011-05-30 13:07:04
Pomysł Tomasza nie jest dziwny czy śmieszny. Widać, że nie jeździ Pan rowerem, a szkoda.
Tomasz
2011-05-29 23:27:27
Komentarz usunięty dnia: 30.05.2011: niecenzuralne słownictwo
wiórecki
2011-05-29 22:15:42
Człowieku Tomaszu, Twoja propozycja ma się tak w proporcji do budowy tej linii kolejowej jak puszka piwa do browaru. Poza tym jest na wskroś prywatą podszyta. Chcesz, mówiąc wprost, aby pilnowano Twojego samochodu na parkingu. Załóż sobie porządny alarm w samochodzie i po sprawie. Natomiast jeśli rowerkiem masz życzenie to radzę; weż kawał rury solidnej ze złomu, wygnij ją w literkę C, umieszaj piachu z workiem cementu, wsadż to to w dwie dziury w ziemi, zasyp mieszaniną zrób na to siku i czekaj do jutra. Masz relatywnie od razu i darmochą nieomal, parking dla rowerka. Mosina Ci tego nie zapomni, a pociągi pojadą spokojnie dalej. No i nie uszczuplisz nic z tego nędznego budżetu na tą inwestycję w wysokości 700 milionów Euro! Myśl dalej!
Tomasz
2011-05-29 16:51:41
Takie rozwiązanie oczywiście zwiększyło by też bezpieczeństwo osób parkujących auta przed dworcem i dalej korzystających z dojazdu koleją (relatywnie jednak tańszą w przypadku biletów miesięcznych)
Tomasz
2011-05-29 16:48:24
Czy przy okazji remontów linii kolejowych /dworca nie warto by rozważyć kwestii montażu monitoringu wizyjnego przy parkingu dworca kolejowego oraz montażu solidnych barierek umożliwiających parkowanie roweru? Dla osób które nie mają możliwości skorzystania z sporadycznie lub w cale nie kursujących nowych linii autobusowych (szczególnie w godzinach popołudniowych i w weekend w dodatku ostatnio rozsynchronizowanych z rozkładem pkp) możliwość dojazdu rowerem do dworca (powstało przecież sporo nowych ścieżek rowerowych) i zostawienie go w relatywnie znacznie bezpieczniejszym miejscu gdyż monitorowanym przez kamery miejskie na pewno zachęciło by do korzystania z tego ekologicznego środka transportu ;)
wiórecki
2011-05-24 10:26:59
Proszę zatem i o tunelu dla żab nie zapomnieć, pięknie kumkają.
M.Kaptur
2011-05-24 09:58:26
Zmiany są nieuniknione. Będą tunele, a to spowoduje dla wielu osób komplikacje z dojazdem do posesji położonych w ich pobliżu. Dla mieszkańców wschodniej części Mosiny może to być zmiana na lepsze - unikną stania przed przejazdami. Teraz to duże utrudnienie.
wiórecki
2011-05-24 08:40:26
Myślę, że dla Mosiny będzie to neutralne, bo nic się nie zmieni, te szybkie pociągi strasznym pędem miną stację i pognają w daleki świat. Jedno co warto natychmiast, bez ociągania sie, zrobić, to w porozumieniu z projektantami, na KAŻDYM możliwym odcinku trasy (nie wyłączając samego miasta) zasadzić naturalne bariery dżwiękochłonne, jakimi z całą pewnością mogą być zimozielone krzewy i drzewa. O zaprojektowanie takiej osłony, lub życzliwe w tej materii doradztwo, można poprosić wybitnego znawcę i projektanta architektury przestrzeni, Pana Piotra Wilanowskiego - Dyrektora Rogalińskiego Parku. Oczywiście każda lokalna inicjatywa - sołecka czy osiedlowa byłaby ze wszech miar pożądana, a jej efekty wymierny miały skutek. Szczególnie, gdy ciemną i cichą wieczorową i nocą porą, połowa Gminy słyszy pędzące po torach żelastwo. W oddali - jak u mnie - ma to swój romantyczny urok, z bliży okrutną jest zmorą. Może coś pierwszy raz zróbmy wspólnie, bez przepychanek, na czas i z głową!