CZAS MOSINY
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Ziemi Mosińskiej

Kalendarz wydarzeń

Drukuj PDF Wyślij link

Konsultacje społeczne w sprawie drogi Poznań - Mosina

Autor: Małgorzata Kaptur 

Małgorzata Kaptur; 05-10-2011
W poniedziałek, 3.10.2011 r odbyły się konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 430 Poznań - Mosina. Droga ta jest utrapieniem zarówno dla dojeżdżających do pracy, którzy spędzają w korkach wiele czasu, jak i dla tych, którzy mieszkają w jej sąsiedztwie.

                       
Spotkanie trwało od godz. 17 do 20. Był przedstawiciel inwestora, czyli Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i projektant.
Urząd reprezentowali - burmistrz Zofia Springer, kierownik referatu Planowania Przestrzennego - Sławomir Ambrożewicz i jego zastępca - Michalina Szeliga. W spotkaniu uczestniczyło ok. 80 osób, w tym 9 radnych Rady Miejskiej. W zasadzie wszyscy, którzy przybyli do MOK to  mieszkańcy ulicy Szosa Poznańska i ulic przyległych, czyli bezpośrednio zainteresowani rozbudową.
Droga wojewódzka 430 na odcinku Luboń Mosina charaktryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu -
wyniki_opracowania__20101.pdf - str. 59.  W ciągu doby przejeżdza tu 17787 pojazdów ( 142 motocykle, 15 528 samochodów osobowych i mikrobusów, 1441 lekkich samochodów dostawczych 320 samochody ciężarowe bez przyczepy, 249 samochodów ciężarowych z przyczepą,  89 autobusów i  18 ciągników). Ostatnio zwiększyła się ilość ciężkich samochodów ciężarowych, co jest bardzo uciążliwe dla mieszkańców tej części miasta. Obawiają się oni, że rozbudowa tej drogi spowoduje dalsze zwiększenie ruchu.

Najpierw projektant przedstawił dwie koncepcje rozbudowy drogi. Pierwsza zakłada, że droga 430 od Lubonia do ronda na ul. Mocka będzie dwupasmowa, druga - to propozycja jednopasmowa. W obydwu koncepcjach występują ronda jako rozwiązanie skrzyżowań.

Do głosu doszły silne emocje i było wiele nerwowych wystąpień. Ludzie bronią się przed rozbudową - to jest oczywiste.
Przeważało zdanie, że wystarczy dobudować trzeci pas do istniejącej drogi, by rozładować korki. Postulowano, żeby odbyło się to na terenach leśnych, które są w tym miejscu  w kiepskim stanie na skutek emitowanych spalin przez stojące w korku pojazdy. Apelowano, by szanować prawo własności i interes ludzi. Zwracano uwagę, że w Polsce często bardziej dba się o ślimaki, buduje nad drogami kładki dla zwierząt, a tu nie przewidziano nawet przejść dla pieszych.
Nie było takich osób, które mówiłyby o całości zaproponowanego rozwiązania, wszystko kręciło się wokół odcinka mosińskiego.
Dyskusja  zszła na drogi wewnątrz miasta, zwłaszcza obwodnicę wschodnią i "czerwonkę".
Padały też merytoryczne wnioski, np. komendant Straży Miejskiej - zaproponował, żeby rondo przesunąć z Mocka na skrzyżowanie naprzeciw Poniatowskiego oraz "czerwonkę" włączyć do projektu jako połączenie drogi Mosina -Poznań z drogą Mosina - Stęszew.
Ktoś inny zasugerował, że lepiej zbudować szacowaną na około 50 mln obwodnicę wschodnią niż przeznaczać 500 mln. na rozbudowę drogi 430, która i tak nie rozwiąże problemów w mieście.
Ludzie naciskali na robienie "czerwonki", ale p. Ambrożewicz mówił, że to niewiele zmieni. Ja osobiście sę z jego poglądem nie zgadzam. Z uwagi na stale rosnącą liczbę mieszkańców osiedli na granicy Mosiny i Krosna i planowaną budowę mostu na Kanale Mosińskim na poziomie ulicy Krasickiego oraz planowanej budowie ulicy Lipowej i Piaskowej "czerwonka"  mogłaby wpłynąć na rozładowanie korka na dojeździe do ronda.

Zarzucano projektantowi, że rysunki są zbyt optymistyczne, zawierają błędy. Ktoś udowadniał, że przy jego posesji chodnik ma 1,20 m, a na rysunku na tym odcinku zaplanowano pieszojezdnię. Ktoś prosił o przesunięcie ronda na Mocka w stronę, gdzie nie ma zabudowań.
Wszyscy byli zgodni, że rondo Budzyń, którego rozbudowa drogi już nie dotyczy, będzie stanowił  wąskie gardło i ruch niezależnie od wybranego rozwiązania nadal bedzie się przed nim korkował.


Pomysły drogowców zakładają, że WPN ochoczo zaakceptuje wszystko. Jednak, jak się okazało póki co nie ma żadnych uzgodnień z Parkiem.

Około 19, kiedy  ludzie zrozumieli, że ta koncepcja to pieśń odległej przyszłości, emocje opadły a widownia powoli zaczęła topnieć. 

Uzyskałam informację, że przy opracowaniu koncepcji nie brano pod uwagę dwupoziomowych skrzyżowań, za wyjątkiem wiaduktu w Łęczycy, który będzie budowany niezależnie od rozbudowy drogi.
Ze względu na położenie Puszczykowa po dwóch stronach drogi takie skrzyżowanie ułatwiłoby życie mieszkańcom tego miasta.
Nie brano też pod uwagę poprowadzenia nowej drogi po wschodniej stronie torów zaczynając od Lubonia, przez podmokłe tereny.
Zapytałam, czy oszacowano czas przejazdu z Poznania uwzględniając zaplanowane ronda. Okazało się, że nie zastanawano się nad tym, ale projektant był zdania, że będzie szybciej. Planowana prędkość to 50-70km.  Większość była zdania, że jest to nierealne przy ośmiu rondach na trasie. Projektant entuzjastycznie wypowiadał się na temat rond turbinowych
rond_turbinowych  możliwych tylko przy dwupasmowej wersji.

Reasumując:
Rozbudowa drogi to perspektywa 10 a może nawet 20 lat. Choć projektant był zwolennikiem dwupasmówki, to pani z Zarządu Dróg raczej przychylała się do koncepcji jednopasmowej. Mówiła, że to jest jeszcze kwestia otwarta, że może też nie być żadnej rozbudowy, tylko miejscowe ulepszenia.

Wnioski można składać jeszcze bardzo długo, bo sprawa nie jest pilna. Można je zostawić w Urzędzie Miejskim w Mosinie lub Wielkopolskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51.

Koncepcję rozbudowy drogi opracowała Firma Lafrentz - Polska Sp. z o.o. 
 www.lafrentz.pl/realizacje.html  za  323 500 zł

O rozbudowie drogi 430 dyskutuje się i pisze od dawna:

posłuchaj wypowiedzi burmistrzów Mosiny, Puszczykowa i Lubonia 
www.radiomerkury.-nie-chca-szerszej-drogi-nr-430.html
Cztery_pasy_przez_park_narodowy_.html
puszczykowo-sprzeciw-wobec-drogi-szybkiego-ruchu

 


Komentarze



Niezadowolony
2011-12-14 00:52:59
Szersza droga 430 zostanie ZAKORKOWANA przez TIR-y.. Za plecemi mieszkancow oczywiscie bez konsultacji wydano w 2007 r i potem w kwietniu 2011r decyzje dla firmy ANTN ROHR na rozbudowe w centrum Mosiny magazynow spedycyjnych. Taka inwestycja owszem ale w Swarzedzu skad pochodzi inwestor. Swarzedz lezy przy drodze szybkiego ruchu. Mosina jest gmina na terenie, ktorej mieszcza sie obszary Natura 2000, ujecie wody dla aglomeracji poznanskiej. Sama Mosina lezy w otulinie WPN. Tylko ktos nienormalny moze wydawac pozytywene opinie o budowie w Mosinie drugich Gatek.