CZAS MOSINY
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Ziemi Mosińskiej

Kalendarz wydarzeń

Data: 2014-08-28 
Drukuj PDF Wyślij link

Informacja w gminie nie wszystkich zadowala

Autor: Małgorzata Kaptur 

W ciągu 10 dni czytelnicy oceniali "urzędowe" informowanie. Zdecydowana większość ze stu internautów uznała, że w tej dziedzinie wiele jeszcze należałoby zmienić. 22 uczestników naszej sondy ocenia informowanie w gminie bardzo dobrze, 9 - dobrze, 25 - słabo i aż 44 - źle.

Zdaniem uczestników sondy

W mojej ocenie największym problemem jest przykładanie większej wagi do informowania o imprezach niż do informowania o sprawach natury urzędowej, m.in.

  • zamieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej zaledwie części wymaganych przez prawo informacji (brak informacji o przeprowadzonych w urzędzie kontrolach, niezamieszczanie dokumentacji pokontrolnej)
  • traktowanie BIP- u - elektronicznego narzędzia jak tradycyjnej gabloty - często istotna dla wielu osób informacja jest widoczna tylko wymagany prawem okres 14-21 dni i następnie jest usuwana lub chowana do archiwum (dot. to szczególnie procedury planistycznej)
  • brak usystematyzowanej i przejrzystej informacji o obowiązujacych, będących w trakcie opracowywania oraz planowanych do opracowywania miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,
  • brak konsekwencji w zamieszczaniu informacji - np. jedne zarządzenia Burmistrza są zamieszczane, inne trafiają do szuflady - w 2014 r. na 127 wydanych zarządzeń tylko 80 zostało zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej.

     

 

18.08.2014

Wszyscy lubimy być dobrze poinformowani o sprawach, które dotyczą nas osobiście, a także o wydarzeniach, które mają miejsce w naszej gminie. Burmistrz przeznacza duże środki z gminnej kasy na ten cel.

Ma do tego celu:

  1. Merkuriusza Mosińskiego
  2. gminną stronę internetową www.mosina.pl,
  3. Biuletyn Informacji Publicznej, 
  4. ulotki,
  5. plakaty,
  6. gabloty osiedlowe i sołeckie.

  7.  
     
     

    W informowaniu Burmistrza wspomagają:
  • redaktor naczelny "Merkuriusza Mosińskiego" Dariusz Urbanowicz,
  • asystent ds. medialnych Bogdan Lewicki,
  • urzędnicy, którzy tworzą i wprowadzają informacje na strony internetowe,
  • sołtysi, przewodniczący osiedli.


    Jak oceniacie przekazywanie informacji przez władze gminy?

    Czy władza wykorzystuje dostępne kanały informacyjne zgodnie z Państwa oczekiwaniem?

    Jakie informacje docierają, a jakich bezskutecznie poszukujecie?

 

Zapraszam do podzielenia się swoimi przemyśleniami oraz do udziału w sondzie.


Komentarze



mieszkaniec Krosińskiej
2014-09-10 09:10:17
Nie jestem zadowolony, nawet powiem więcej, jestem poirytowany tym, że ważne informacje do mnie na czas nie docierają. Czy w Urzędzie nie rozumieją, że ludzie z Nowego Krosna się tym, co ich czeka denerwują
taboret
2014-09-09 15:45:52
Jest to istotna sprawa dla komitetów wyborczych ponieważ taki zapis w obwieszczeniu : "bezpłatne umieszczanieurzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych..." , pozbawia pozostałych wyborców dostępu do informacji a tym samym może mieć istotny wpływ na wynik wyborczy. Idąc dalej można to nazwać dyskryminacją lub nierównym traktowaniem, pomijając że wyborca z np Czapur lub z ościennych obwodów wyborczych aby zapoznać się z urzędowym info na wyznaczonych słupach lub miejscach będzie zmuszony przyjechać do Mosiny .
Michał Kleiber
2014-09-09 14:44:29
"Odpowiedni" kandydat zawiśnie na rondzie,na drzewach w parku i w innych tego typu miejscach.Reszta w ramach równej walki nie.
Karol
2014-09-09 13:46:36
Dlaczego tylko 2 słupy ogłoszeniowe, skoro jest ich więcej? To dziwne, przecież słupy są od tego. Pozostałe miejsca będą odpłatne. Czy dla wszystkich? Po rozliczeniu wyborów będzie można sprawdzić w PKW kto zapłacił, a kto nie.
taboret
2014-09-08 21:52:51
Na bip Mosina takie info:
http://bip.mosina.pl/bip/wybory/wybory-samorzdowe-2014/obwieszczenie-o-miejscach-przeznaczonych-na-bezpatne-umieszczanie-urzdowych-obwieszcze-wyborczych-i-plakatw-komitetw-wyborczych.html
Czy to znaczy że na pozostałych słupach ogłoszeniowych np na osiedlach lub sołectwach będą pobierane opłaty od komitetów wyborczych? Jakiś absurd czy niedopatrzenie ?
mod
2014-09-08 17:38:35
@aga robią fundamenty
aga
2014-09-08 17:28:29
A JAK TAM TĘŻNIA? Lato się kończy, to można by solankę jeszcze przez kilka dni powdychać. Jak przyjdą chłody i deszcze nie będzie to miało wielkiego uroku. Czy coś wiadomo na ten temat?
Michał Kleiber
2014-09-07 08:10:48
Dziękuję za naukę:).
taboret
2014-09-06 21:14:33
@ Michał Kleiber ::: Panie Michale. Padło pytanie jest odpowiedź. Też nie znam tego gościa ( ani przytoczonych przez Pana ) lecz mając dostęp do internetu można z łatwością uzyskać odpowiedź, stad moje stwierdzenie o dziwności pytania, a przesłuchując jego wykonania na you tube można sobie ocenić jego walory. Czy to komuś trafia w gust to inna i indywidualna sprawa. Pozdrawiam :)
Michał Kleiber
2014-09-06 20:13:00
Bo ja wiem,czy dziwne:)Z rodzimych Muzyków pierwsze co mi na myśl przychodzi to Wojciech Hoffmann,Marek Piekarczyk,Tomasz Lipiński,czy Tomek Goehs. Bartka W. nie znam.Przykro mi.
taboret
2014-09-06 15:39:45
@ ? ::: Dziwne pytanie kogoś kto ma dostęp do internetu.
taboret
2014-09-06 12:41:07
@ mahomet ::: W pewnym sensie masz rację, lecz "dzięki temu że są" potrafisz się przekonać o bezsensie takiego przekazu i jacy ludzie za tym stoją i co sobą reprezentują. Szkopuł w tym czy My jako wyborcy ( jako ogół ) potrafimy wyciągnąć odpowiednie wnioski i dokonać właściwego wyboru.
?
2014-09-06 06:58:58
Kim jest Bartek Wrona?
mahomet
2014-09-06 03:30:34
UWAŻAM, ZE NIE POWINNO BYĆ W OGÓLE MERKURIUSZA, ANI ŻADNEJ INNEJ "RZĄDOWEJ" PRASY. TA GAZETA JEST NIE OBIEKTYWNA, ZAWIERA MIERNE ARTYKUŁY , A REDAKTOR NACZELNY ..TANDETA, CHAŁTURA I MIERNOTA - ZRESZTĄ TAK JAK DOŻYNKOWE WYSTĘPY BARTKA WRONY!( NA MARGINESIE TO KTO DAJE PIENIĄDZE I DECYDUJE SIĘ SFINANSOWAĆ TAKI BADZIEW?) OD DNI MOSINY UPADAMY CORAZ NIŻEJ! A INFORMACJA? WYPISAŁA PANI PANI REDAKTOR KILKA PUNKTÓW - TWIERDZĘ, ŻE NIE DOCIERA TAK JAK POWINNA PONIEWAŻ WIĘKSZOŚĆ LUDZI MA DOŚĆ CZYTANIA BZDUR I MERKURIUSZEM PALI W PIECU ALBO ODDAJE NA MAKULATURĘ. INF. SOŁECKIE - TO TEZ ZALEŻY KTÓRE SOŁECTWO - JAKI GOSPODARZ I TAKI PRZEKAZ...ŻEBY DOWIEDZIEĆ SIĘ CZEGOŚ WIĘCEJ TRZEBA SZUKAĆ NA WŁASNĄ RĘKĘ. STĄD CHYBA POMYSŁ WK NA OSOBISTĄ STRONĘ? "JAK CZEGOŚ NIE WIESZ WRÓŻBITA MACIEJ CI ODPOWIE " (HA HA)
taboret
2014-09-01 23:01:54
Bądź też optymistĄ. Masz szansę to w najbliższym czasie to zmienić dokonując właściwego wyboru.
Ps. Przepraszam za orta.
Krzysztof
2014-09-01 20:53:48
@ taboret: Jestem realistĄ. W sprawie drogi zrobiłem więcej niż możesz przypuszczać. Moje zdanie dotyczące radnych nadal jest takie jak było, interweniować tam, gdzie będzie to zauważone przez ludzi (wybiorą mnie- radnego/ą następnym razem), tam gdzie jest mało zainteresowanych ludzi nie warto, chyba że pojawią się media. To moja opinia po spotkaniach z radnymi i ich obietnicach.
Baltazar
2014-08-31 09:22:19
tia@ - ten schowany radny ma za to pieczątkę która go zdecydowanie wyróżnia na tle pozostałych radnych !
Tia
2014-08-31 07:59:01
Krzysztofie,akurat w kwestiach objazdów,to Pani Małgorzata Kaptur próbowała wyegzekwować od UM sensowne informacje. W odpowiedzi otrzymywała zdawkowy bełkot,że jest jeszcze czas,itd. Co do zainteresowania radnych,to akurat w dużej mierze masz rację,ale przyznać trzeba,że część radnych KS-u jednak działa. Mój radny z NRM (os.nr 3)zupełnie jest schowany.Ogranicza się do kartki na święta.Podobnie jak widzę w gminie cały zespół NRM. CO do interwencji w sprawie dróg,to rozwiązanie jest banalne - szczegółowy plan inwestycji na lata. W Mosinie masz informację w stylu : Lata 2014-2018 - tutaj pada nazwa 12 ulic - zrobiona zostanie jedna (przy odrobinie szczęścia). Uwagi powinieneś kierować głównie do NRM,to Ci radni mając większość i burmistrza mają realny wpływ na Twoje sprawy.
taboret
2014-08-30 23:26:53
@ Krzysztof ::: Sam sobie zaprzeczasz pisząc: " Zawsze wielki szum w sprawie problemu, a interwencja żadna." Podałem Ci link co radni zrobili w tej sprawie, bo tyle mogli. Wytyczenie objazdów należy do inwestora i w tym wypadku urzędu i nie ma tu miejsca na żadne konsultacje społeczne. W sprawie twojej ulicb - może Cię żaden z radnych nie zapytał, lecz co ty w tym kierunku zrobiłeś ? Czy wystąpiłeś chociaż z zapytaniem do Urzędu w tej sprawie ? Miałbyś wtedy pogląd jak urząd informuje mieszkańca, ty zaś czekasz na kogoś. Takie sprawy można dopytywać na przedwyborczych zebraniach do czego Cię zachęcam, lecz trzeba być realistom.
Krzysztof
2014-08-30 21:48:20
@ taboret: Nigdy nie twierdziłem, że osoby zajmujące stanowiska publiczne muszą pracować fizycznie (choć niektórym by się to należało). Nie zwalam winy na radnych, jednak zauważam tylko interesowne zaangażowanie w rozwiązywanie problemów gminy (im więcej osób o tym wie tym lepiej). Zawsze wielki szum w sprawie problemu, a interwencja żadna. Mieszkam przy byłej drodze asfaltowej (droga jeździ kilkadziesiąt "TIR-ów" dziennie, jak myślisz ilu radnych (nie ważne czy z koalicji czy opozycji) zapytało mnie o problemy (0), ilu radnych zapytało czy trzeba wyrównać drogę(0). Dla mnie liczy się jedno, zawsze trzeba być człowiekiem i myśleć o innych kiedy jest się radnym, a nie patrzeć na czubek własnego nosa i przyszłe diety. Ciekaw nadchodzących wyborów, czekam na "świeżą krew".
taboret
2014-08-29 23:33:25
@ Krzysztof ::: Nikt nie mówi aby to była opinia większości mieszkańców gminy. Takie a nie inne zdanie wyrazili biorący udział w tej mini sondzie. Co do uzyskiwanych informacji i wysiłków z tym związanych masz trochę racji szczególnie kiedy to na zapytanie dostaje się pokrętną lub enigmatyczną albo nawet pominięcie sedna pytania.Co do objazdów- http://czasmosiny.e-samorzadowiec.pl/tresc2/wyswietl/5121/a-objazdow-nadal-brak Czy w/g ciebie radni mieli np pomalować tablice objazdów???( pozwolę sobie na żart)
Krzysztof
2014-08-29 22:18:48
Czy ta próba jest reprezentatywna? Chyba trochę słabo reprezentuje społeczeństwo gminy. Osobiście uważam, że w urzędzie można uzyskać informacje, których potrzebujemy. Niestety wiąże się to czasami z większym wysiłkiem niż byśmy się tego spodziewali. Widząc dyskusję dotyczącą przyszłego objazdu przejazdu na Śremskiej, zapytam co radni zrobili w kwestii przygotowania tego objazdu (jakieś propozycje, konsultacje, wnioski)?
szkoda słów
2014-08-29 13:16:23
Leszczyńska... w sumie droga zupełnie pozbawiona ruchu.
Małgorzata Kaptur
2014-08-29 12:55:34
Nareszcie jakaś informacja na stronie gminy w tym temacie! Jest wyznaczony termin zamknięcia przejazdu na Śremskiej - 19 września. I jest wyznaczona trasa objazdu - będzie to ul. Krosińska, Leśna w Krośnie i Leszczyńska. http://www.mosina.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&sub=0&subsub=0&menu=50&artykul=6539&akcja=artykul
z osiedla nr 5
2014-08-28 23:47:14
Wchodzę na stronę gminy i co? Same pierdoły. W dziale "Aktualności", gdzie powinny być zamieszczone bieżące sprawy, nie tylko z działania rady, ale też opisujące bieżące problemy mosiniaków, widzę same festyny, generalnie duperele, które powinny być zamieszczane na Facebooku a nie na oficjalnej stronie gminy! Co do osiedla nr5. Przychylam się do komentarza mieszkańca osiedla nr 5. Zaczyna się budowa wiaduktu: działki ludziom poodbierano, płoty już są poprzenoszone, rozpoczął się demontaż parkingu przed Urzędem Stanu Cywilnego, za torami powstają wykopy pod kanalizację, przy samym przejeździe zawisła już tablica informacyjna inwestora. A tym czasem nic nie wiadomo, co z objazdami? Żadna ulica nie została jeszcze do tego czasu przystosowana, chociaż wiadomo było, że zamknięcie przejazdu w końcu nastąpi. Osobiście, to przeraża mnie wizja dwunastomiesięcznych objazdów ulicą Krosińską, lub przez Karolewo. Biedni będą ci mieszkańcy przy Krosińskiej, żyjący w tłumanach kurzu (swoją drogą, to jestem ciekaw, czy wieczne wdychanie takiego pyłu odbija się jakoś na zdrowiu). Tutaj mam prośbę do Pani Redaktor: może warto by było zamieścić pare najświeższych informacji dotyczących objazdów i samej budowy wiaduktu?
Orwell
2014-08-22 14:23:24
A kto, w myśl porozumienia, ma dołożyć drugą połowę?
Zawadzidroga
2014-08-22 14:11:15
Władza dba o dobre samopoczucie obywateli i dlatego w przekazuje tylko takie informacje które maja obywatela wprowadzić w dobry nastrój. Ostatnim hitem jest możliwość studiowania przez obywateli Mosiny w Wyższej Szkole Handlu i Usług z czesnym obniżonym o połowę. Nie jest tajemnicą że prywatne uczelnie zabiegają o studentów za wszelka cenę. Podpisanie takiego porozumienia to jest sukces Szkoły a nie ( jak to się przedstawia ) Gminy. Z niecierpliwością czekam na porozumienie z PKP o możliwości zakupu lokomotyw przez obywateli Mosiny ze zniżka 40%. Całe te public relations w wykonaniu weterana to zwykłe opium dla ludu. Może takie bajki wystarczyły w wojsku w Mosinie to niestety jest nie do przyjęcia. To ja stary 70 - letni Zawalidroga Wam to mówię !
Wojciech
2014-08-22 12:31:12
W Mosinie przyjęło się , że imprezy i pikniki mają przyćmić istotne sprawy( radny Rogalka może z tego doktorat napisać). Podczas tych "eventów" nikt nie informował np. o powstającej cichcem smażalni opon.
mieszkaniec
2014-08-22 09:08:22
aga, każdy wyciąga średnią,według tego, co dla niego istotne, kto się bawi dowie sie gdzie impreza, kto zechce załatwić sprawę w urzędzie, to dozna jasności, jak załatwia się petenta. Jeden ma 170 stron w postepowaniu i jest "wykiwany" przez burmistrza, a drugi jest chroniony, ba nawet ziemię dostanie prawie gratis. No, więc punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
aga
2014-08-22 07:50:18
Trudno jednoznacznie ocenić, bo informacja na tematy neutralne jest w gminie bardzo dobra. Panie z promocji i GCI działają perfekcyjnie. Dużo informacji na temat tego, co się dzieje, np. imprezy, koncerty dociera do wszystkich. Pomocą w tym jest też darmowy Facebook, gdzie mieszkańcy przekazują wiele informacji bieżących z kategorii - co? kto? kiedy? gdzie? Problematyczna jest informacja związana z decyzjami administracyjnymi. Tu urząd informuje wąsko, byle wypełnić ustawowy obowiązek, tak pro forma, by się nikt nie przyczepił. Gablota i koniec na tym! A to jest ważniejsze niż impreza. Jak wyciągnąć średnią?
mieszkaniec osiedla nr 5
2014-08-19 23:55:03
Jak mamy się czuć dobrze poinformowani, kiedy tak ważna sprawa jak objazdy z osiedla nr 5 do centrum miasta ciągle nie są znane? Czy burmistrz jeszcze tego nie wie? Kiedy się w końcu dowiemy? Jeżdżę codziennie do pracy przez ten przejazd. To dla wielu takich jak ja jest bardzo istotne ile km trzeba będzie nadkładać drogi.
pikusiu
2014-08-19 14:38:05
o ile nie pisałeś ironicznie,to nie mam obowiązku korespondować przez gg,skype`a ,czy fb wicka. Dziwi mnie fakt,że UM potrafi przesłać podatek od nieruchomości,natomiast to co dla mnie istotne już nie. Jest pewien zasadniczy rozdźwięk. Tam gdzie mają wyciągnąć kasę,to potrafią skutecznie docierać,tam gdzie muszą pytać,uzgadniać,to niestety nie.
JOLA
2014-08-19 12:41:53
Od roku 2002 w zasadzie większość ważnych decyzji jak plany zagospodarowania czy lokalizacje nowych firm było podejmowane za plecami mieszkańców. Mieszkańców nie uznawano jako strony. Plany Zagospodarowania przestrzennego wykładano do wglądu specjalnie w okresie wakacyjnym. Tak zrobiono z Planem Zagospodarowania ul. Gałczyńskiego , który wyłożono do wglądu na przełomie lipca i sierpnia 2006r. Natomiast notatka o planie okazała sie w Merkuriuszu w październiku czyli po terminie. Podobnie postąpiono ze smażalnia opon. Gdyby nie notatka w Gazecie Wyborczej juz byśmy wąchali gume. No i teraz należy sie zastanowić czy na takich ludzi glosować???
pikuś
2014-08-19 10:05:34
Ludzie, jak to niedoinformowani jesteście? Przecież możecie na Gadu-Gadu i przez Skype`a albo na profilu u wicka. Tylko korzystać!
taboret
2014-08-18 20:50:33
Najbardziej podoba mi się odpowiedź p. burmistrz : "Ponadto to od podmiotu zależy, czy uznana za wystarczający dostęp do danej informacji poprzez możliwość zapoznania się z nią w miejscu ogólnie dostępnym, czy też w stosownym wniosku".
daję jedynkę
2014-08-18 20:28:25
Czuję się dobrze dezinformowany. Przykłady? Proszę bardzo. Po pierwsze - konsultacje społeczne, tzn. ich brak w sprawie smażenia opon w Mosinie, po drugie - wystarczy poczytać odpowiedzi na zapytania radnych o warunki zabudowy dla byłego gangstera. Wz owiane tajemnicą. Po trzecie po nieudanej próbie wyłudzenia odprawy emerytalnej p. Springer oświadcza uroczyście, że rezygnuje z odprawy. Ktos niezorientowany w temacie czyta i mysli, brawo za postawę, bo nie każdego stać, żeby zrezygnować z należnych pieniędzy. Ile w tych informacjach prawdy? Nic. A w Markuriuszu same sukcesy, w stylu koreańskim. Miód, cud i zabawa.
Małgorzata Kaptur
2014-08-18 20:14:01
Moim zdaniem problemem są istotne braki w Biuletynie Informacji Publicznej, np. brak informacji o obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, o tych, które są opracowywane i tych, których opracowywanie planuje się w najbliższej przyszłości, brak dokumentów pokontrolnych - w BIP-ie jest zakładka, bo są przepisy obowiązujące Burmistrza do udostępniania protokołów i innej dokumentacji z kontroli. Jednak Burmistrz ich nie zamieszcza. http://tiny.pl/qssqg
taboret
2014-08-18 19:48:18
Prawdę powiedziawszy słabo.
Przykład
BIP :
Od 13 08 2014 umieszczono info : Program usuwania wyrobów zawierających azbest . Oto Ten program http://bip.mosina.pl/bip/organy-gminy/burmistrz/informacje-o-srodowisku-i-jego-ochronie.html